ESÜF Dekanı Prof. Dr. Osman Çetinkaya'dan Çevre Düzeni Planı'na ilişkin çok özel tespitler

eğirdir haber,akın gazetesi,egirdir haberler,son dakika,ESÜF Dekanı Prof. Dr. Osman Çetinkaya'dan  Çevre Düzeni Planı'na ilişkin çok özel tespitler
Haberin Tarihi: 1.11.2013 10:34:00 - Okunma Sayısı:2214 defa okundu.

Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Çetinkaya, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanan Antalya, Burdur, Isparta 1/25000'lik Çevre Düzeni Planı'na ilşikin çok özel tespitlerde bulundu.

ESÜF Dekanı Prof. Dr. Osman Çetinkaya’dan  Çevre Düzeni Planı'na ilişkin çok özel tespitler

 

            Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Çetinkaya, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanan Antalya, Burdur, Isparta 1/25000'lik Çevre Düzeni Planı'na ilşikin çok özel tespitlerde bulundu.

            SDÜ Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Osman Çetinkaya, özül hüküm ve benzer özellikteki planlama çalışmaları nedeniyle Isparta'nın her alanda kısıtlamalarla karşı karşıya olduğunu söyledi

            Eğirdir Gölü Özel Hüküm çalışmasından sonra Beyşehir Gölü ve Karacaören için de bu çalışmanın başlatıldığını hatırlatan Çetinkaya, "oraya git cıs, buraya git cıs, her taraf kısıtlanmış durumda" diye konuştu.

            Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanan Antalya, Burdur, Isparta 1/25000'lik Çevre Düzeni Planı'na ilşikin çok özel tespitler SDÜ Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Osman Çetinkaya'dan geldi. Plan üzerinde kapsamlı bir çalışma yapan Çetinkaya, hem kendi alanında hem de diğer alanlarda planda gördüğü aksaklıkları ve eksiklikleri kaleme aldı. İşte Prof. Dr. Çetinkaya'nın Çevre Düzeni Planı ile ilgili görüş ve tespitleri:

            Plan Çıktı-I:

            Sücüllü BG yanlışlıkla Yalvaç Göleti olarak işlenmiş, Sücüllü BG sulak alan sınırları ve koruma bölgeleri plana işlenmemiş, Sücüllü BG ve Hisarardı Göleti  ve Hisarardı deresi sulak alandaki su ürünleri üretim tesisi işlenmemiş ( Oysa su ürünleri üretim tesisleri lejantta gösterilmiş durumda) Ayrıca bu tesislerden hiç biri hiçbir plan çıktısında yer almıyor.

            Aşağı Kaşıkara, Körküler, Çakırcal, Hisarardı,  Eyüpler, Salur göletleri sulak alan koruma bölgesi sınırları işlenmemiş. Bilindiği gibi sulak alan sınırları ve koruma bantları sulak alan çevresinde yapılacak/mevcut bir çok faaliyeti ya sınırlıyor yada tamamen yapılmasına izin vermiyor.

            Yalvaç Kaymakamlığına ait Eğirdir gölü kenarında yer alan  Taşevi mesire yeri önemli bir mekan olmasına rağmen plana işlenmemiş, statüsü de belirtilmemiş.

            Plan Çıktısı 2:

            Uluborlu BG sulak alan koruma sınırları (SAKS) ve bu kaynakta yer alan su ürünleri üretim tesisi işlenmemiş; İleydağı ve Barla II göleti SAKS işlenmemiş

            Plan Çıktısı 3:

            Kuyucak, Kozluçay, Bağkonak, Köprüköy, Şehitler, Dedeçam, Örenköy, Balcı, Çetince  göletleri SAKS işlenmemiş, bir kısmına su ürünleri üretimi var tesis işlenmemiş.

            Plan Çıktısı 4:

            Kozluca, Keçiborlu, Uzundere, Kızılcık, Barla 1, Kızıldere-Bağarası (Gönen), Atabey göletleri SAKS işlenmemiş, bir kısmına su ürünleri üretimi var tesis işlenmemiş.

            TOKİ Akkent  meskun alan iken kentsel konut gelişim alanı olarak işlenmiş,

            Isparta kent merkezi,  çevre yolu kuzeyinde yer alan ve sosyal alt yapı alanı ve temalı park ve fuar alanı olarak ayrılan alanda tarımsal faaliyetler yapılmaktadır. Bu alanların yürürlükteki tarım-toprak kanunlarına göre durumu aydınlatıl mış mıdır? Her hangi bir bilgi verilmiyor. Bu alanda tamamen tarım ortadan kaldırılacaksa bu il tarımsal kalkınmasını nerede gerçekleştirecektir?

            Plan Çıktısı 5:

            Sorgun BG, Sorkuncak, belceğiz ve Sofular göletleri SAKS işlenmemiş, bir kısmına su ürünleri üretimi var tesis işlenmemiş.

            Aksu ilçesi Zindan vadisinde çok sayıda su ürünleri üretim tesisi mevcut iken hiç birisi işlenmemiş.

            Beyşehir gölü özel hüküm belirleme çalışmaları henüz tamamlanıp özel hükümler kesinleşmeden  SAKS nasıl belirlenip haritaya işlenildi?

            Başpınar orman içi dinlenme yeri mi? ( eğer öyleyse yeri yanlış işaretlenmiş) yoksa tabiat Parkı mı? Bu durum Milli Parklar ve Doğa korumadan öğrenildi mi?

            Plan Çıktı 6:

            Isparta Gülpark turizm merkezi ile gösterilen (kasdedilen) neresidir? Sınırları nereleri kapsıyor? Halen bu gösterilen yerde kent merkezinde Karaağaç, İstiklal, Kepeci, Davraz mahalleleri yer alıyor. Peki bu merkez nerede öngörülüyor ve sınırları nedir?

            Darıderesi I ve II ( özellikle Isparta içme suyu su toplama havzası), Direkli ve Yakaören göletleri SAKS işlenmemiş .

            Gölcük gölü SAKS hangi kriterlere göre belirlendi?  Bu bölgeler havza sınırlarını dışına çıkabilir mi? Bu sınırlar hiçbir zaman su toplama havzası sınırları dışına çıkamaz, o halde Gölcük gölü su toplama havzası sınırları dikkate alınmadan bu SAKS nasıl belirlendi?

            Plan Çıktı 7:

            Akdoğan, Terziler, Yenişar Bademli, Ayvalıpınar göletleri SAKS işlenmemiş, göletlerin bir kısmında su ürünleri üretimi var tesisler işlenmemiş.

Pınargözü (Gürlevik) Mağarası ve mesire yeri  işlenmemiş.

            Plan Çıktı 8:

            Karacaören I BG ( BG içinde kafes)  ile Çandır merkez ve Kargacık mahallerinde karada yer alan yüksek kapasiteli su ürünleri üretim tesisleri işlenmemiş.

            Plan Çıktı X:

            Eğirdir ilçesi merkezi, doğu, batı, kuzey ve güney yönlerini kapsayan plan çıktısı gönderilen dosyada (CD de) mevcut değil. Bu plan çıktısı ( 6 nolu plan çıktısı sağında ve 7. Nolu çıktı üstünde olmalı) hem öngörülen Turizm gelişim merkezini, hem depolama alanlarını hem de Eğirdir ve yakın çevresi entegre tarım ve kentsel konut alanını kapsadığından oldukça önemli bir eksiklik. Unutulmuş olduğu düşünülmektedir.

Plan Açıklama Raporu İle

İlgili Eksiklik/hatalar:

            Genel planlama yaklaşımı ile ilgili:”Isparta ili tarım, eğitim turizm sektörleriyle gelişecektir” denilirken, IÇDP da bu sektörlerin çok cılız bırakıldığı ve çok yoğun bir sınırlandırma (milli park, korunan alanlar, sulak alanlar, tabiat parkları, özel hükümler, kentsel yerleşime açma vb.) ile adeta tarımın zayıflatıldığı; turizme sadece 2-3 satırlık bir paragraf ayrıldığı, eğitim için de değinilmediği görülmektedir. Özetle bu ÇDP de Isparta’da tarım sınırlanmakta, turizm için gerçekçi bir yaklaşım gösterilmemekte hatta turizm gelişim alanları planda gösterilmemektedir. Eğitim için ayrılan tek bir saha vardır o da Kara havacılık okuludur.

            2. Ulaşım Kararları

            Hızlı tren ve oto yolların, yeni çevre yolunun güzergahları plan çıktılarında belirgin değildir. Isparta Konya Duble Yolu, Isparta Antalya Duble yolu güzergahları plana işlenmemiş görülüyor.

            Öte yandan 3. Derece güzergahlar olarak önerilen bağlantıların bir çoğu (belki tamamı) zaten mevcut bu durumda yeni olarak ne önerilmiş oluyor? ( bazı örnekler: Yalvaç-Sücüllü (kaliteli asfalt yolla zaten bağlı), Aksu –Yenişarbademli, Büyükkabaca-Anayol bağlantısı?, Atabey-Büyükgökçeli-Eğiridr, Isparta-Gölcük yolu?)

            Bununla birlikte halen stabilize ve kalitesi düşük ancak trafik yoğunluğu ve ulaşım ihtiyacı yüksek olan birçok güzergah plana alınmamış durumda ( örnek Aksu-Zindan vadisi-Sorgun BG)

            Mekansal Kullanım

            İlçe bazında değerlendirmelerde mesela Aksu ve Sütçüler için su ürünlerine hiçbir yer verilmemiş, öngörülen depolama alanları tarım alanları kullanılarak mı yapılacak?  Hangi alanlar, hangi gerekçe ve uygunluk kriterlerine ve ihtiyaca göre turizm alanı seçilmiştir (Isparta il merkezi ve Eğirdir için?) Aksu ilçesi Zinadan vadisi ile Sütçüler’de (Çandır) neden turizm (farklı karakterlerde)  tesis alanları öngörülmemiştir?  Özel statülü alan olarak verilen Gülpark hakkında hiçbir bilgi açıklama yok. Öte yandan SDÜ kampüsü içinde yapılacağı ifade edilen ve temelde Turizm amaçlı “Gül Vadisi” projesi ve paroje alanı ÇDP na neden alınmamıştır? Kovada gölü sulak alan koruma sınırları hangi kriterlere göre belirlenmiştir? Havza kavramı kullanılmış mı? Gölle hiçbir etkileşimi olmayan sahalar neden SAKS içine alınmıştır?  Gerçekçi olarak ve mevcut mevzuata uyulmadan geçirilen bu SAKS ların sınırlayıcı etkileri ilin gelişimini nasıl etkileyecek, bu mahallerde yaşayan insanlar bu yapay sınırlardan nasıl etkilenecek, kenti yönetenler bu sınırları nasıl uygulayacaktır. Zira bu SAKS lar bir çok faaliyeti sınırlar, izne tabi hale getirirken bir kısmını da ortadan kaldıracaktır (Sulak Alanları Koruma Yönetmeliği ve eklerine bakılabilir). Mevcut halkın yoğun olarak kullandığı mesire yerleri (Milas, Tota, Kocapınar, Taşevi, Kayaağzı, Pınargözü vb.) neden mekansal kullanım açısından vurgulanmamış ve planda yer almamıştır? Daha çok kendi kültürümüzü ve tarihimizi yansıtan noktalar (kervansaraylar, Türbeler, cami ve medreseler) IÇDP na yeterince yansımamıştır. Oysa toplumun %99 unun habersiz olduğu bazı arkeolojik noktalar belirtilmiş durumdadır.

            Isparta ili bu günü ve gelişimi için çok önemli olan “mermer madenciliği” gerek yataklar ve gerekse işleme açısından plan taslağında nedense hiç yer almamış, genel yürürlükteki mevzuat verilerek geçiştirilmiştir.

            Halkın ve özel sektörün gelişiminden çok resmi kurumların mekan isteklerini karşılayacak bir ÇDP görünümü ortaya çıkmıştır. HES ler için noktasal belirlemeler yapılmış ancak bu HES lerin etki/kapsam alanları plana işlenmemiştir. Bunlar ileride hukuki sorunları beraberinde getirecektir.

            Bu ÇDP ile zaten ciddi gelişim sorunları olan Isparta ili çok kısıtlanmış bir il haline gelmektedir.

Plan Hükümleri ile İlgili

Eksiklik/hatalar

            6.10. Su ürünleri üretim alanları. Bu alanlarla ilgili hiçbir değerlendirmeye planda yer verme, kısıtlama ve gelişim bölgesi ayırma yok. Lejant ta belirtilen işaretlerin hiç biri işlenmemiş. İlgili kanun veya yönetmeliklerin, ilgili maddeleri verilerek geçiştirilmiş. ÇDP Hükümleri özellikle de 1/25.000 lik bu ise o zaman zaten yıllardır yürürlükte olan mevzuat var, IÇDP ye ihtiyacımız olmayacak demektir.  ÇDP da su ürünleri üretim ve işleme tesislerinin mevcut durumları  işlenmeli ve il için bir üretim/istihdam/gelir/ihracat kaynağı ise gelecekteki gelişimi için bir özel alan tahsisi üzerinde durulmalıdır. Halen Çandır ve çevresi ile Aksu Zindan vadisi ve Aşağı Gökdere vadisinin  su ürünleri gelişim alanı olarak tespiti ve ilanı gereklidir. Aksi taktirde gelecekte Isparta ili için bir su ürünleri üretimi ve sektöründen bahsedilemeyecektir. ÇDP nında yer verilmeyen sektör gelecekte var olamaz.

            Aktüel olarak Orman Ve Su İşleri Bakanlığı yıllardır üretim yapan izinli, ruhsatlı, su bedelini ödeyen su ürünleri tesislerine “sulak alan içinde bulunmuş olmak” gerekçesiyle yeni bir izin süreci ve ücretlendirme yapmak konusunda dayatmaktadır.  ÇDP dan beklenen görevlerden biri de bu belirsizliği ortadan kaldırmak ve kurulu bir sektörün yok edilmesini engelleyip geliştirmek olmalıdır.

            6.10.1. Bu hükmün Isparta ile hiçbir ilgisi yoktur.

            6.10.2. Bu hükmün Isparta ile hiçbir ilgisi yoktur.

            6.10.3. Isparta ili için hiçbir su ürünleri üretim işleme tesisi planda yer bulmamıştır."

Bu Haberi Paylaş



Yorum Yap