YENİ ÇEŞİT ISLAHINDA“REKABETÇİ YENİ BİR MODEL YAKLAŞIM”…

eğirdir haber,akın gazetesi,egirdir haberler,son dakika,YENİ ÇEŞİT ISLAHINDA“REKABETÇİ YENİ BİR MODEL YAKLAŞIM”…
Haberin Tarihi: 12.1.2021 14:06:25 - Okunma Sayısı:1090 defa okundu.

Eğirdir Meyvecilik Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü (MAREM), yeni bir başarıya daha imza attı.

YENİ ÇEŞİT ISLAHINDA“REKABETÇİ YENİ BİR MODEL YAKLAŞIM”…

Eğirdir Meyvecilik Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü (MAREM), yeni bir başarıya daha imza attı. “Islah Hedeflerinin Tedarik Zinciri Odaklı Belirlenmesi: Armut Örneği” isimli proje, TÜBİTAK 1001 programınca desteklenmeye hak kazandı.

Proje lideri Dr. Gökhan ÖZTÜRK, proje ile ilgili şu bilgileri verdi: “Yeni meyve çeşit ve anaçları, bugün rekabette anahtar rol oynamakta. Dünyada çok uzun yıllardan beri meyve ıslahı yapılmakta. Türkiye uzun yıllar, yurtdışında ıslah edilen anaç ve çeşitleri ithal etmek zorunda kaldı. İthalattan kaynaklı döviz kaybı yanında, meyvecilikte de güç kaybetmeye başladı. Ancak devletin aldığı tedbir ve teşvikler neticesinde son 20 yıldır, Türkiye’de de benzer ıslah çalışmaları yürütülmekte. Yeni çeşitlerin başarısı, oldukça uzun olan ıslah sürecinin; çoklu disiplinli bilimsel verilerle planlanmasına ve yönetilmesine bağlı. Bugün ülkemiz ıslah çalışmalarının ihtiyacı olan en önemli konulardan birisi bu. Islah hedeflerinin tek bir odağa göre belirlenmesi, pazar başarısının önünde bir engel. Sorunun çözümüne katkı sağlamak için hazırladığımız “Islah Hedeflerinin Tedarik Zinciri Odaklı Belirlenmesi: Armut Örneği” isimli proje ile zincirin tüm halkalarının istek, ihtiyaç ve beğenilerini belirlemeyi planlıyoruz. Buna nihai tüketiciler de dahil. Maalesef, ülkemizde tüketicilerin tarımsal ürünlerle ilgili istek, ihtiyaç ve beğenilerinin belirlendiği yeterli bilimsel çalışma mevcut değil. Oysa ki; bu ürünlerin nihai hedefi tüketicilerdir. Onların istek, ihtiyaç ve beğenileri bilinmeden ıslah hedefi belirlemek bizi başarıya ne kadar yaklaştırır? Pazar talebini karşılamayan bir ürünün piyasada var olması düşünülebilir mi? İşte biz de bu noktadan hareketle yeni meyve çeşitlerini onların istek ve beğenileri doğrultusunda seçeceğiz.

Diğer bir konu; modern ıslah programlarının olmazsa olmazı, “pazar iletişimi” konusu.Pazar iletişimi, modern ıslah çalışmalarının başarısına önemli katkılar sağlıyor. Ülkemizde özellikle cep telefonu, beyaz eşya gibi alanlarda pazar iletişimi örnekleri var. Ancak, tarımsal ürünlerde bu kavram henüz pazarda yer bulmuş değil. Projeyi en özgün kılan yönlerinden birisi de pazar iletişiminin ıslah sürecinde bir iş paketi olarak yer alması. Bu sayede, tedarik zincirinden ıslahçılara, ıslahçılardan da tedarik zincirine doğru, güçlü bir etkileşim mümkün olacak. Hedefimiz, ulusal ve uluslararası güçlü bir iletişim altyapısı ortaya çıkarmak. Türkiye ıslah çalışmalarına model olacak yeni bir vizyon kazandırmak.

Biliyorsunuz, proje hazırlama işi, projeyi hayata geçirmek kadar zahmet gerektiren bir konu. Buradan, proje hazırlık sürecinde verdikleri büyük destek için değerli çalışma arkadaşlarım; Doç. Dr. Emel Kaçal, F. Pınar Öztürk, Dilek Karamürsel, Ayşegül Sarısu, İrfan Nazlı, Ö. Faruk Karamürsel, Melih Aydınlı ve Atakan Güneyli’ye, katkıları ile ekibimize güç katan Malatya Turgut Özal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Orhan Gündüz ve İstanbul Teknik Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim üyesi Prof. Dr. Esra Çapanoğlu Güven’e yürekten teşekkür ediyorum. Güzel bir çalışma olacağına inanıyorum. Bizim için her şeyden önemlisi, sonuçların Türk tarımına önemli katkılar sağlayacak olması.

Proje sonunda, başarılı bir ıslah program süreci yönetmeye yarayacak “model yaklaşım” ortaya koyulmuş olacak. Sunulan model yaklaşımın yaygınlaşması ile pazara daha rekabetçi yeni yerli çeşitler sunulabilecek. Bu sayede, meyvecilikteki rekabet gücümüzü yeniden kazanmak adına önemli bir aşama kaydedilecek. Neticede, 11. Kalkınma Planı’nda belirtilen verimliliği yüksek, etkin bir tarım sektörünün oluşturulmasına katkı sağlanmış olacak.”

Bu Haberi Paylaş



Yorum Yap