ADA YOLU KÖPRÜSÜ'NÜN EKOLJİK ÖNEM... KONUŞULANLAR...

eğirdir haber,akın gazetesi,egirdir haberler,son dakika,ADA YOLU KÖPRÜSÜ'NÜN EKOLJİK ÖNEM... KONUŞULANLAR...
Haberin Tarihi: 12.1.2016 15:58:00 - Okunma Sayısı:3729 defa okundu.

 ADA YOLU KÖPRÜSÜ’NÜN EKOLJİK ÖNEM... KONUŞULANLAR…

  Eğirdir Kale Burnu- Can Ada ve Can Ada Yeşil Ada arası ; (göldeki su çekilmesi!  Eğirdir Kemik Hastalıkları Hastanesinin yeni binasının yapımında çıkan toprak ve taş hafriyatında değerlendirilmesiyle!) 1972 yılında dolgu yapılmasıyla adalar yollarla; yarım adaya dönüşmüştür. Daha sonraki yıllarda yol, birçok kez yine taş-toprak dolgularla desteklenmiştir. Yapılan yol, Yeşil Ada da yaşayan hemşerilerimizin sosyal-ekonomik yaşamında kolaylıklar sağlamıştır…   Gölün  hakim rüzgarları olan Poyraz ve Lodos rüzgarlarının birleşme kesiminin bir bölümüne  yapılan yol; göldeki dalgalarının hızını, su akışını, karışımını ve doğal su canlılarının dağılımını, üremesini, beslenmesini ve gölün su kalitesini; olumsuz yönde etkilemiştir.   Yapılan bilimsel çalışmalarla – projelerle ve uzman görüşleriyle; bu ekolojik olumsuzluklar ve kayıplar belirlenmiştir.

 

    Son yirmi yıldır Eğirdir Gölü’nün en hassas bölgelerinden birini oluşturan bu kesimdeki yolların tamamen kaldırılarak, burada yaşayan insanlarının yaşamlarını ve alışkanlıklarını göz önünde bulundurularak, yarım adalar arasına köprü  yapılması,  hep gündemde yerini almıştır. Yapılan konferanslarda, panellerde ve yayınlanan makalelerde  gölün korunması için KÖPRÜ yapımıyla ilgili hep fikir birliğine varılmasına ve siyaset- seçim programlarında; Köprü yapılması  yer almasına rağmen, geçtiğimiz günlerde   açıklanan  “ Taslak- Kırsal Kalkınma Planında” yarım adalar arasındaki yolun “doğal taşlarla” destekleneceği bildirilmektedir…!

 GÖLÜN; KÜZEY – GÜNEY EĞİMİ GÖLÜN TEMİZLENMESİNİ SAĞLAYAN DOĞAL MEKANİZMADIR… GÜÇTÜR… 

  Adalar arasındaki yollun kaldırılması  görüşü; bilimsel gerçeklere dayanmaktadır. Anahtar ; Limnolojinin (Tatlı su bilimi) temel ilkesine göre ; Doğal yapı ve hassasiyetler koşuluna göre; göllerin yaşamını belirleyen öncelik; gölün çanak yapısı ,su kalitesi ve  doğal canlı zenginliğidir. Milyonlarca yıllık oluşum sürecinden geçen Eğirdir Gölü gibi göllerin; doğal yapısına yapılan bu tür dolgu - izolasyon (ayırma)- tür kaybı gibi müdahaleler göllerde ciddi ekolojik sorunlar oluşturur. Parçalanan alanlar daha çabuk kirlenir ve su kaliteleri bozulur… 

YOLLAR; GÖLÜN ATIKLARININ BOŞALTIMINI ENGELLEMEKTE…

       Gölün kuzey kesimi ile güney kesimi arasında, güneye doğru  alçalan 10 m. aşan doğal bir eğim vardır. Bu eğim ve kuzey poyraz rüzgarlarının oluşturduğu güçle; göl atıklarını güney istikametinde köprübaşından Kovada Kanalı’na taşımaktadır… İtici doğal güçtür.

Ada yollarının yapıldığı kesim gölün en dar alanlarındandır. Akış; yaklaşık 3 km’lik mesafede olan kesimden (Yeşil ada ve Karabağlar arası) sağlanmak durumundadır.  Gölün atıkları, buradan taşınamamasının yanı sıra, gölün poyraz rüzgarlarının gölün lodos kesimine geçmesi engellenmekte, suyun  akım gücü azalmakta ve lodos bölgesinde  atık birikimi artmaktadır.

 Gölle ilgili yapılan batımetrik ( derinlik haritası)  çalışmalarında; kale, hastane, Yeni Mahalle  - Göktaş kesimlerindeki göl tabanında 2-3 m. aşan dip çamuru- balçık belirlenmiştir. Bu kirliliğin diğer bir nedeni de; Kovada Kanalından  gölün suyun geçişinin regülatörle engellenmesidir. Bu iki faktör gölün dolmasına neden olmaktadır. Yapılan çalışmalarda gölde dip çamurunun birikimi sonucunda, metan gazı çıkışları belirlenmiştir.

   Sonuç olarak; ada yolları veya benzeri taş ve toprak dolgularla gölün izolasyonu ( parçalara ayrılması), gölün boşaltımının engellenmesine ve ekolojik kayıplarının giderek artmasına neden olmaktadır. Gölün geleceği için; Yeşil Adada yaşayan hemşerilerimizin yol yapımlarıyla kırk yıldır alışmış oldukları sosyo-ekonomik durumları göz ardı edilmeden, doğaya ve turizme katkı dengesi, köprü yapımıyla daha çok sağlanabilecektir.

KONUŞULANLAR … YORUMLAR… KARARLAR…!

EĞİRDİR, ADA YOLUNA ASMA KÖPRÜ İSTİYOR www.egirdirakingazetesi.com.tr 21.7.2011

      “Ada yolu ortadan kalkmalı mı? Yoksa Asma köprü mü yapılmalı?” Panaline;

Isparta Vali Yardımcısı İzzet Ercan, Eğirdir Belediye Başkanı Osman Nuri Özmeral, Isparta Mimarlar Odası Başkanı Merve Kuyu, SDÜ Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Ulaştırma Bölüm Başkanı  Doç. Dr. Mesut Tığdemir, SDÜ Su Ür. Fak. Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr. Erol Kesici, ve HAS SU ürünleri A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Hobanoğlu katıldı. Düzenlenen panele, panelistlerin yanı sıra Gelendost Kaymakamı ve Eğirdir Kaymakam Vekili Ferhat Peşin, Isparta Çevre ve Orman İl Müdürü Tayfun Büyükküpçü, Sivil toplum Kuruluşları temsilcileri ve çok sayıda ada halkı ve Eğirdir’li hemşerilerimiz katıldı.  

      “SİZ KARAR VERİN, BİZ  UYGULAMAYA ÇALIŞALIM”

            Isparta Vali Yardımcısı İzzet Ercan Panelde yaptığı konuşmada; “Eğirdir’in geleceği için önemli bir toplantı olacağı kanaatindeyim. İnşallah çözüm olacak bir toplantı olur. Seneler öncesinde İnsanlar yap-boz misali çalışmışlar. Bizde yap-boz olmasını istemiyoruz. Ada yolu için öyle bir çalışma yapılmalı ki, bizden sonra gelenler bunu yap-boza çevirmemeliler. Bunun için en iyi kararı verecek olan Eğirdir halkıdır. Sizler karar vereceksiniz, biz uygulamaya koymaya çalışacağız. Benim şahsi görüşüm, Ada’da doldurulan yolun ortadan kaldırılarak Asma köprü ile ulaşımın sağlanılmasıdır” şeklinde görüş bildirdi.

              Eğirdir Belediye Başkanı Osman Nuri Özmeral  konuşmasında ; “İnşallah bu gün burada gerçek bir hedefe gitme yolunda bir adım atmış olacağız. En azından Eğirdir konusunda burada toplanmak güzel. Eğirdir Ada yolu sorunu, Eğirdir’in sorunlarından sadece bir tanesi. Biz bu gün burada bu konuyu tartışacağız. Yeşilada, adı üstünde bir Ada. Son 40-50 yıl içerisinde, kültür ve tabiat varlıklarımız aşırı şekilde tahrip edildi. Önceden herkes, bu varlıklarımızı yok etmek için adeta birbirleriyle yarıştılar. Yeşilada Mahallesi, çok özelliğe sahip, tarihe dayalı zenginliği olan bir yer iken, harap edilmiş. Bugün Yeşilada’nın değeri bir liraysa, dokunulmayıp tarihi korunsaydı şimdi bin lira olacaktı.  Gölümüze adeta işkence edilmiş, doldurulmuş… Adayı suni olarak yapmak yerine bu değerimizi bakır, teneke haline getirmişiz. Dün bu cinayeti işleyenler, zaman ilerledikçe şimdi; “keşke böyle olsaydı, şöyle olsaydı” diyorlar.

 HOBANOĞLU “KÖPRÜ YAPILARAK, GÖLÜN VERİMİ ARTIRILABİLİR”

            Mustafa Hobanoğlu ise yaptığı konuşmada; “Bu gün ben bu yolun öncesi ve sonrasını değerlendirmek istiyorum. Çünkü, ben yol yokken de burada yaşadım, varken de hala yaşıyorum. 1972 yılında Adaya yol yapıldı.. Benim şahsi düşüncem, Ada yolunun doldurulma yapılan yerlerinin alınarak, Asma Köprüler yapılarak hem gölü verimli hale getirmek, hem de Gölün su sirkülasyonunu sağlamak açısından, ihtiyaçların giderilmesinde aksaklık olmayacak, halkın  çok fazla zarar görmesini önleyecek şekilde düzenlenmesi fikrinden yanayım” dedi.”

     Isparta Mimarlar Odası Başkanı Merve Kuyu yaptığı konuşmada;     

“Konuya estetik açıdan bakarsak, Eğirdir ADA YOLU, insanları rahatsız etmiyor fakat çevreyi yok edersek, geleceği de yok etmiş oluruz. Bu köprü yapılırken bunu da göz önünde bulundurmalıyız bence. Köprü yapımına başlanırken, bu konularda bizim de bağlı olmamız, bire bir uymamız gereken kurallar var. Eğirdir Gölü İçme suyu olarak kullanıldığı için dikkatli çalışmamız lazım. Adanın ulaşım ağı tamamen su yoluna bırakılmamalı, bir köprü yapılabilir bu benim kendi düşüncem. Bu köprünün şeklide bu konuda çok önemli çevre açısından. Biz Isparta Mimarlar Odası olarak, ASMA KÖPRÜ YAPILMASI TARAFTARIYIZ. . Özel bir köprü tasarlanarak sanat eseri olması, Eğirdir’in Adasına ve adına yakışır bir köprü yapılması uygun olabilir. Biz bu konuda çalışmaya hazırız.” dedi. “

 

                         “ADALARA ÖZGÜRLÜK VERİLMELİDİR”

            SDÜ. Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Ulaştırma Bölüm Başkanı  Doç. Dr. Mesut Tığdemir ise konuşmasında,   “Ulaşım, çevre bilincinin son yıllarda gelişmesi ile en yüksek seviyede yer almakta. Başarının sırrı,  herkesin üzerine düşen görevi yapmasından geçiyor. Önemli olan burada konuşulan projeleri, önerileri uygulamaya geçirebilmektir. Ada yolunda trafik istiyorsak, yani köprü istiyorsak mevcut yolun seviyesinde bir köprü ile bu işi rahatlıkla çözebiliriz. Eğer köprü olmayacaksa, bir diğer alternatif önerim, Yeşil ve mavi feribot ile ulaşım sağlanılabilir. Benim şahsi düşüncem, ADALARA ÖZGÜRLÜK VERİLMELİDİR” şeklinde düşüncelerini belirtti.

                                ANKET SONUÇLARI;

Araştırmacı Yazar, Zeki Tarhan; wwww.egirdirhaber.org sitesinde düzenlenen ankette okurlarımıza; “Ada Yoluna iki adet asma köprü mü yapılmalıdır yada  Ada Yolu, tamamen ortadan mı kaldırılmalıdır?” seçeneklerini sunduk. Ankete göre, Ada yolunun tamamen ortadan kaldırılsın diyenlerin oranı %30, Ada Yoluna iki adet asma köprü yapılsın seçeneği ise katılımcılardan %70 oy aldığını belirtti. Tarhan; Hemen söyleyelim. Uluslar arası ya da ulusal düzeyde bir proje yarışması açalım. Bu projelerin içerdiği asma köprülerin mimari özelliklerine sanatsal ve de estetik unsurlarına bakarak dünyanın en güzel gölü olan Eğirdir Gölü’ne ve adına yakışan en güzel projeyi Eğirdir Gölü’ne uygulayalım. Gölümüzün süsü olsun bu asma köprüler. İster Japon örneğini alalım, ister AB ülkelerini, isterseniz ABD’i örnek alalım. Kendimize özgü iki adet asma köprü projesini çizelim. Unutmadan hemen söyleyeyim ki Isparta Belediye Başkanımız sayın Yusuf Ziya Günaydın’ın Eğirdirlilere bir sözü var: Adalara köprü projesini çizecekti. Öyle ya sayın başkan hem mimar, hem mühendis idi.

 

 

  ADA YOLU KALKIYOR haber32.com.tr01.06.2011

 “VALİ OĞUZ,TARHAN’A MÜJDELEDİ: ADALAR YARIM ADA’LIKTAN KURTULUYOR; YENİDEN ADA OLUYOR” YARIMADA’LIĞA SON VERİYORUZ…

  • Eğirdir Gölü’nün su sirkülasyonunu tam anlamıyla sağlayacağız

• Ada’lara asma köprü yapılmasının daha da ötesine geçiyor ve ADA Yolunu tamamen kaldırıyoruz…

 • Eğirdir’i ve Eğirdir Gölü’nü eski doğal haline kavuşturuyoruz…
• CANADA ve YEŞİLADA, Eğirdir’in ve Eğirdir Gölü’nün süsüdür. Allah’ın yarattığı bu doğal yapıyı insan eli ile bozarak, YARIMADA’ya dönüştürürseniz, doğa sizden öcünü alır!!!  • Yarım ada’lığa son veriyoruz. ADA’lara ulaşımı; suyu kirletmeyen, GÖL EKOSİSTEMİ’ne herhangi bir zararı dokunmayan “ÇEVRECİ”, güneş enerjisi ile çalışan teknelerle sağlayacağız…Eğirdir Gölü’ne,sadece bugün değil,yıllarca insan eliyle yapılan ve dolgu yoluyla ekolojik yapısı bozulan Göl’ün, eski sağlığına ve doğallığına kavuşturmak için, hiçbir masraftan kaçınılmayacak.”                                               

     Araştırmacı Yazar İlhan ŞİMŞEK;Kalksın, Eğirdir’i CAN Ada ile Yeşil Ada’ya bağlayan görünüşü korkunç, yapısı ilkel, hiçbir estetiği olmayan doldurma köprü!.. Açılsın Gölün önü!.. Su aksın rahat rahat Köprü Başı’na doğru!.. Burada, sözüm de özüm de “Özgür Göl” için doğru. İnanın Eğirdir’e ilk geldiğim 1976’dan beri Gölü hayalimde hep bu manzara ile seyrettim, kendimi avuttum. Hayallerim gerçek mi olacak yoksa!..

EGİRDİR-YEŞİLADA KÖPRÜSÜNÜN YAPIMI İÇİN İZLENECEK YOL HARİTASI

    Daha sonra söz alan MARMARAY Projesi Baş Müh. Isparta Gönül Birliği Bşk. Yük. Müh. Ali Faik AŞÇI “EĞİRDİR’İN ADA YOLLARI ARASINA  KÖPRÜ…” konulu sunumunu yaptı. AŞÇI, Eğirdir Merkez - Yeşilada arasına yapılacak köprünün hem göldeki sirkülasyonu sağlaması hem de şehrin tanıtımı açısından faydalı olacağını söyledi. 

            Eğirdir Belediyesi ve İstanbul Eğirdirliler Yardımlaşma Derneği’nin katkılarıyla Eğirdir Kent İnisiyatifi tarafından 17 Mayıs Pazar günü “Eğirdir İçin Göl Vakti” adında bir etkinlik gerçekleştirildi. Etkinlikte konuşan MARMARAY Projesi Baş Müh. Isparta Gönül Birliği Bşk. Yük. Müh. Ali Faik AŞÇI “EĞİRDİR’İN ADA YOLLARI ARASINA  KÖPRÜ…” konulu bir sunum yaptı.  Aşçı, Eğirdir-Yeşilada Köprüsünün yapımı için izlenecek  yol haritası konusundaki görüşlerini şöyle sıraladı:

            1- Öncelikle EGİRDİR-YEŞİLADA Arasındaki yol bağlantısının kaç metresi suyun akışını engelliyor. Köprü uzunluğu ne kadar olmalı ki Göldeki su sirkülasyonu sağlanabilsin. Bunun için üniversiteye proje hazırlatılması. Üniversiteye hazırlatılacak rapor doğrultusunda, Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile Şehircilik ve çevre bakanlıklarına Üniversiteye hazırlatılan Raporu sunacağız. Ada yolunun Gölün su sirkülasyonunu kestiğinden dolayı gölün kirliliğine etkisi olduğunu ispatlayacağız. Köprü yapımının yatırım programlarına girmesini sağlayacağız. (Bakanlıkların yazışmaları devam ederken aşağıdaki prosedürü yürüteceğiz)

            2- Bilimsel rapordan sonra köprü uzunluğu belirlenecek.

            3- Yapılacak olan köprü şehrin simgesi olabilmesi için Proje yarışması düzenlenmesi. Proje Yarışması Belediye ve sivil toplum örgütlerini Desteği ile yapılacak, halkın görüşüne sunulacak.

4- Mimarlardan ve halktan oluşan jüri tarafından uygulanacak çelik asma köprünün mimari projesi Eğirdir ve adayı simgeleyecek şekilde seçimi yapılacak.

5- Seçilen projenin tatbikat proje ve statik hesapları yaptırılacak. İlgili kamu kuruluşlarına proje tasdiklerini yaptırarak uygulamaya geçilmesinin sağlanacak.

            6- En önemli konu Köprü yapım finansmanının sağlanması. Devlet yatırım planına konulamaması durumunda gölün korunması turizm bakımında çevre güzelliği yönüyle Avrupa ortak pazardan finansmanın sağlanma yönüne gidilecek ve tüm Isparta ve çevresi derneklerinin maddi manevi destekleri alınacak bir kampanya düzenlenecek.

            7- Köprü yapımı için Sayın Eğirdir Belediye Başkanlığı ve Kaymakamlığının destekleri ile Dernek kurulacak, dernek köprü yapımı konusunda aktif bir şekilde faaliyet göstererek köprünün yapılması için aktif bir şekilde çalışma yürütecektir. Bu çalışmaya Eğirdir, Isparta ve İstanbul’daki derneklerimiz ve hemşerilerimizin desteği alınacaktır.”

 

Sonuç; Ada yollarına KÖPRÜ yapılaması herkesin birleştiği noktadadır.

 Günümüzden yaklaşık 110 sene öncesi (1905-1912) Eğirdir e yapılan demir köprünün benzerinin bile, bu gün -2016 !da -yapılamayacak olması, içme suyuna, gölün geleceğe taşınmasına, verilecek “değere “ bir bakıştır…!!! Göle doğru “bakmak” gerekmekte…

 

 

Saygılarımla Yrd. Doç. Dr. Erol KESİCİ  Türkiye Tabiatını Koruma Derneği Bilim Danışmanı- Eğirdir Temsilcisi

 

Bu Haberi Paylaş



  • Rumuz
    (Rumuz)
    13.1.2024 05:58:41
    BU YAZI TAM 8 YIL ÖNCE 12.01.2016 TARİHİNDE YAZILMIŞ. YAZIDA SÖYLENENLER HEP DOĞRU, ADA YOLU GÖLÜN DENGESİNİ OLUMSUZ ETKİLEDİ. ALLAH RAZI OLSUN BİR DÜNYA ÇALIŞMALAR YAPARAK BU YAZIYI YAZAN EROL AĞABEYİMİZ O KADAR EMEK VERİP SORUNLARI DİLE GETİRMİŞ AMA 8 SENEDE DESTEĞİ BIRAKIN TEK BİR KİŞİ YORUM BİLE YAPMAMIŞ. BEN EĞİRDİR DIŞINDA YAŞIYORUM, BU GAZETEYE DE ABONE DEĞİLİM, ONUN İÇİN GAZETEDEKİ YAZILARDAN PEK HABERIM OLMUYOR. YAZI YAZILDIKTAN SONRA TÜRKİYE’DE NE DEVASA KÖPRÜLER YAPILDI. BEN ÇOCUKKEN 1965.LI YILLARDA FALANDI GALİBA YEŞİLADA’YA TURİZM BAKANI GELDİ, ADALILAR YOL İSTİYORUZ DEDILER. BAKAN BEY DEMOGOJI YAPIP “ADAYA YOL OLMAZ AMA YEŞİLADA’YA YOL DENİRSE BAŞKA” DEYIP SAVUŞTURDUYDU. O ZAMANLAR SULAR ÇOKTU, EĞİRDİR-CANADA ARASINDAKI ŞİMDİKİ YOLUN DERİNLİĞİ HERHALDE 2 MT.DEN FAZLAYDI. YANİ O ZAMAN BİLE ADA’YA YOL DEĞİL DE KÖPRÜ YAPILABİLİRDİ. ORAYA KÖPRÜ FALAN YAPMAZLAR, BİLİM ADAMLARI BOYUNA KONUŞUR DURURLAR. MAALESEF TÜRKİYE’DEKİ YÖNETİMLERDE DOĞAYI KORUYACAK ÖYLE BİR ZİHNİYET YOK. EROL KESİCİ ABİMİZ ALLAH RAZI OLSUN GÖL İÇİN ÇIRPINIYOR DEVAMLI İKAZLARDA BULUNUYOR AMA, YETKİLİLERİN GÖLÜ KURTARACAK HALA CİDDİ OLUMLU BİR HAREKET YAPTIĞI MAALESEF GÖRÜLMEDİ. TIPKI SALDIM ÇAYIRA, MEVLAM KAYIRA DENİLDİĞİ GİBİ GÖLDEN HEP ALINDI AMA HİÇBİR ŞEY VERİLMEDİ. YAZIK, DİLBERİM DÜNYA HARİKASI GÖL İLGİSİZLİKTEN BU HALE DÜŞTÜ. ESKİDEN ELMA BAHÇELERİ YOKTU, ZAHİRECİLİK VE ÜZÜM BAĞLARI VARDI. DOLAYISIYLA GÖLDEN ŞİMDİKİ KADAR SU SARFİYATI YOKTU. HATTA BÜYÜKLERİMİZ 1950.LI YILLARDA EĞİRDİR GÖLÜNÜN SUYUNUN ÇOKLUĞUNDAN DOLAYI ADA’YI SUYUN BASTIĞINI ANLATIRLAR. ŞİMDİ HER TARAF ELMA BAHÇESİ OLDU. ISPARTA OVASI BİLE EĞİRDİR GÖLÜNDEN SULANIYOR. BU KADAR SARFİYATA NE OLACAK? GÖL BİR ŞEKİLDE KURUYACAK. BU KADAR SARFİYATA GENE DE GÖL İYİ DAYANDI. ŞİMDİ SONDAJ LAFLARI ÇIKTI. SONDAJDAN SU ALINMASA O SU NEREYE GİDECEK? GÖLÜ BESLEYECEK. BENİM AKLIMIN ERDİĞİ BU ŞEKİLDE. SONDAJ DÜŞÜNCELERİYLE FALAN BİR YERE VARILMAZ.
  • Rumuz
    (Rumuz)
    12.1.2024 02:34:24
    Coğrafya dersinde öğrendiğimize göre; BİR ADANIN DOĞAL OLARAK KENDİLİĞİNDEN BİR KARA PARÇASI İLE BİRLEŞMESİ NETİCESİNDE OLUŞAN YERE "TOMBOLO" DENİR. Yeşilada ve Canada göl sularının çekilmesiyle doğal olarak Eğirdir'e bağlanmıştır. Dolayısıyla Yeşilada ve Canada yarımada değil, "TOMBOLO'DUR".
Yorum Yap